۱۳۹۳ شهریور ۳۱, دوشنبه

عبادت

آزمايشات آدمى (۴)

آخرين حلقه از زنجيرهٔ كلمات مرتبط با "آزمون‌هاى آدمى"، كه شايد محصول و منتجه همه آنان باشد، "عبادت" است كه در اين بخش مورد بررسى قرار مى‌گيرد. كلمه عبادت با مشتقاتش (مثل: عبد،عابد، تعبد و...) ۲۷۵ بار در قرآن تكرار شده است كه از نظر آمارى و اهميتى كه در متن كتاب دارد، از كلمات كليدى قرآن به شمار مى‌رود و شناخت عميق‌تر آن براى فهم آموزه‌هاى الهى اهميت بسيار دارد.

هرمسلمانى كه اهل نماز باشد، حداقل ده بار در نيايش‌هاى روزانه خود جمله :"اياك نعبد و اياك نستعين" را تكرار مى‌كند كه ضرورى است بدانيم دقيقاً چه چيزى از خدا درخواست مى‌كنيم . بيشتر مردم عبادت را همين نماز و روزه‌ها و ساير احكام شرعى مى‌دانند. عارفان و اديبانى هم همچون سعدى عليه‌الرحمه گفته‌اند:

عبادت بجز خدمت خلق نيست

به تسبيح و سجاده و دلق نيست

از پيامبر مكرم اسلامۖ نيز نقل كرده‌اند كه فرمود: "يك ساعت تفكر از يك سال عبادت بهتر است".

در ترجمه‌هاى فارسى قرآن، شما كلمات: "بندگى كردن"، "پرستش" و اطاعت را جايگزين كلمه عبادت مى‌يابيد. البته اين معادل‌ها از جهاتى درست است، ولى بيانگر روح مطلب و رساننده همه بارمعنائى كلمه عبادت نمى‌باشند. در ترجمه‌هاى انگليسى قرآن از آيه ۵۶ سوره ذاريات نيز، كه هدف از خلقت انسان را "عبادت" شمرده است، همين مفهوم ِ محدود ِ پرستش (worship) و خدمت كردن (to serve) به خدا را مورد نظر قرار داده‌اند‬


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر