۱۳۹۳ دی ۲, سه‌شنبه

تطبیق تعالیم عرفان حلقه

تطبیق تعالیم عرفان حلقه با ...(بخش 9/ عدم، تکقطبی و ان.قطبی و روح القدس در دیدگاه شیخ اشراق):
شیخ اشراق(شهاب الدین سهروردی) مؤسس فلسفۀ اشراق ذات الهی یا همان هیچقطبی در عرفان کیهانی را نورالانوار نام می نهد و آن را با صفاتی همانند غنی مطلق بالذات، نور محیط و قیّوم و ... توصیف میکند. وی عقل اول را که مرحلۀ پیدایش عقل در عرفان حلقه دانسته شده «نور اقرب»، «صادر اول»، «نور مجرد واحد»، «بهمن» و ... می نامد. همچنین عقول کلّی یا همان اطلاعات کلّی در جهان تکقطبی را «انوار قاهره» و «انوار قاهرۀ اَعلَون» نام گذاشته با «ضَوء نور اقرب» یعنی پرتو عقل اول توصیف می نماید. شیخ اشراق عقول جزئی یا همان اطلاعات جزئی در عالم تکقطبی را با عنوان «انوار مدبّرۀ برازخ» یا همان نفوس مدبّره معرفی کرده عوالم ان.قطبی یا دوقطبی یا همان افلاک نهگانه حاصل از عقول و نفوس را با تعبیر «غواسق فلکیه» یا اجرام فلکی نامگذاری می نماید.
این تصویر که در زیر این مطلب مشاهده می کنید مبتنی بر فلسفۀ نوری شیخ اشراق تنظیم شده و برداشت و ترسیم شخصی است و ممکن است اشکالی هم در آن باشد که تقاضا دارم دوستان ما را از اشکالات احتمالی این تصاویر و این مطالب ما را محروم نگذارند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر